Netwerkvisie Nijmegen | 26-11-2024
Geplaatst op 26 november 2024

Netwerkvisie Nijmegen | 26-11-2024

Nijmegen zet in op verkeersveiligheid en leefbaarheid: 30 km/uur als norm. De gemeente Nijmegen neemt een belangrijke stap naar een veiligere en leefbaardere stad. Ongeveer de helft van alle Nijmeegse 50 km/uur wegen krijgen de functie van 'Stadsstraat', waarbij de snelheid wordt verlaagd naar 30 km/uur.
De 'Netwerkvisie Mobiliteit: 30 km/uur als norm' is vastgesteld door het college op 17 september jl. Het verlagen van de snelheid sluit aan bij de bredere Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie, die als doel heeft mobiliteit in Nijmegen efficiënter en duurzamer te maken. Dit is essentieel om de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid te behouden in een groeiende stad. De visie ligt nu bij de raad, als de raad de netwerkvisie goedkeurt wordt er een uitvoeringsplan gemaakt.

Verdubbeling verkeersslachtoffers in Nijmegen
In de afgelopen vier jaar is het aantal verkeersslachtoffers in Nijmegen verdubbeld, wat het belang van de maatregel benadrukt. Uit onderzoek blijkt dat snelheidsverlaging het aantal ongevallen vermindert en vooral de ernst ervan aanzienlijk verlaagt.

De snelheid van voertuigen is direct van invloed op het aantal en de ernst van verkeersongevallen: een snelheidsverlaging naar 30 km/uur zorgt voor minder ongevallen en draagt bij aan een fijnere leefomgeving.

Voordelen van de verlaging van de maximumsnelheid
Een lagere maximumsnelheid brengt veel voordelen met zich mee. Hieronder noemen we een aantal voordelen op:
  • Veiligere wegen en minder ernstige ongevallen: een lagere snelheid verkleint de kans op ernstige ongevallen door een beter overzicht, kortere remafstand en meer reactietijd voor alle verkeersdeelnemers. De kans op fatale ongevallen is bij 30 km/uur meer dan vijf keer zo klein als bij 50 km/uur.
  • Meer ruimte voor fietsers en voetgangers: op wegen met een lagere snelheid is minder ruimte nodig voor autoverkeer, waardoor er meer ruimte is voor veilige fietspaden en comfortabele voetgangerszones. Ook verbetert de oversteekbaarheid van straten, wat de toegankelijkheid voor voetgangers verhoogt.
  • Klimaat adaptieve straten: door de herindeling van ruimte kan meer groen worden toegevoegd. Dit helpt tegen hittestress en wateroverlast, problemen die steeds vaker voorkomen in stedelijke gebieden.
  • Vermindering van korte autoritten: de lagere snelheid leidt tot minder korte autoritten. Voor veel korte afstanden binnen de stad zijn mensen in de nieuwe situatie minder geneigd de auto te pakken. Dit is gunstig voor de leefbaarheid.
  • Afname van verkeerslawaai: een snelheidsverlaging naar 30 km/uur kan het verkeersgeluid verminderen met zo'n 3 dB(A). Dit komt neer op een halvering van de geluidsbeleving voor omwonenden.

84 wegen in Nijmegen naar de functie 'Stadsstraat'
Het plan is om op 84 wegen in Nijmegen de snelheid tegelijkertijd te verlagen, medio 2026. Door de maximumsnelheid in één keer te verlagen, wordt de verkeersveiligheid op korte termijn verbetert en kan iedereen gelijk voordeel doen met de nieuwe aanpassingen.

De functie van de wegen veranderen en krijgen daarbij de nieuwe functie 'Stadsstraat'. De Stadsstraten worden allemaal gelijk aangepast met nieuwe borden en markeringen, om de Stadsstraat herkenbaar te maken. Grotere herinrichtingen vinden geleidelijk plaatst tijdens regulier onderhoud. Er is bewust voor gekozen om dit niet in een keer te doen, vanwege de haalbaarheid en het voorkomen van grote verkeershinder.

Onze collega Alexander Beterams is nauw betrokken bij de mobiliteitsontwikkelingen in Nijmegen. Ook over de Netwerkvisie en het verlagen van de snelheid heeft hij waar nodig bijgedragen met adviezen.


Betrokken collega's

Betrokken collega
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.
Opdrachtgevers van Studio Verbinding B.V.